Slide background

Bezpieczeństwo

DOSKONAŁOŚĆ AERODYNAMICZNA

Dzięki wyjątkowej, porównywalnej z szybowcem doskonałości aerodynamicznej D=18 i jednobryłowemu kadłubowi w kształcie kropli, FLARIS LAR 1 może przy wyłączonym napędzie pokonywać lotem ślizgowym 18 km na każdy kilometr utraty wysokości. Daje to, wraz z niską masą startową, która wynosi 1500 kg, możliwość lądowania w terenie przygodnym.

URZĄDZENIA NAWIGACYJNE

FLARIS LAR 1 jest wyposażony w niezawodne urządzenia radiowo-nawigacyjne firmy Garmin G600, które przejmują funkcje copilota i ograniczają do minimum ilość urządzeń skupiających uwagę pilota.

SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA

FLARIS LAR 1 będzie wyposażony w nowoczesny spadochronowy system bezpieczeństwa.

TABLICA WŁĄCZNIKÓW I BEZPIECZNIKÓW

Awionika Flarisa to System G600 – zapewniający użytkownikowi maksimum bezpieczeństwa i wygody. Odbiornik nawigacyjny GTN-750 umieszczony w centralnym miejscu tablicy przyrządów, łączy funkcję nawigatora oraz obsługę dodatkowych urządzeń, w tym radiostacji i transpondera. Wyposażony jest w dotykowy ekran, za pomocą którego poruszać się można po czytelnym, ikonowym menu. Spośród opcji nawigacyjnych dostępne są: podgląd mapy, planowanie lotu, podgląd ruchu lotniczego, baza kart podejściowych lotnisk. Obsługa systemu ILS i TAWS zapewnia wspomaganie lądowania w warunkach braku widoczności, a w przypadku niemożności –  prowadzenie na zastępcze lotnisko. Urządzenie zapewnia kontrolę nad komunikacją radiową oraz wewnątrz samolotu z możliwością prowadzenia rozmów telefonicznych i odtwarzania muzyki.

Dla poprawy bezpieczeństwa moduł GTN-750 jest zdublowany odbiornikiem GTN-650, znajdującym się bezpośrednio pod nim. Zawiera on te same funkcje, a różni się jedynie mniejszym rozmiarem.

Po lewej i prawej stronie umieszczono dwa identyczne, duże wyświetlacze GDU-620, korzystające z zasobów odbiornika nawigacyjnego. Pokazują one wybrany z  arkuszy nawigacyjnych oraz panel przyrządów, m.in. sztuczny horyzont, prędkościomierz, wysokościomierz, busolę. Przyrządy te zostały powielone. Ich analogowe odpowiedniki umieszczono powyżej prawego ekranu.

Powyżej  modułu GTN-750 znajduje się autopilot operujący we wszystkich trzech kanałach sterowania.

Urządzenie MPV-50T, umieszczone na kolumnie przed drążkiem, zapewnia kontrolę parametrów pracy silnika oraz współpracę z systemem sterowania mocą FADEC. Pełni także funkcję kontrolera systemu paliwowego i elektrycznego. Zawiera zegar pokładowy i blok kontrolek ostrzegawczych. Poniżej, na osobnym miejscu, znajdują się włączniki: po lewej – wypuszczania podwozia, po prawej – klap.

Tablica włączników elektrycznych umiejscowiona została na poziomym panelu pomiędzy fotelami. Zawiera dźwignię zaworu paliwa.