Slide background

Kontakt: press@flaris.pl

Silnik Flarisa uruchomiony (29.08.2016)

W nowo wybudowanych halach produkcyjnych w Podgórzynie zakończyliśmy prace związane z przystosowaniem samolotu pod zabudowę silnika Williams FJ33-5A. W asyście specjalistów firmy Williams International uruchomiliśmy układ napędowy samolotu. Silnik pracuje fantastycznie!

Jest to kamień milowy dla lotnictwa prywatnego. FLARIS jest najmniejszym na świecie dyspozycyjnym odrzutowcem startującym z trawy, jego koncepcja, parametry techniczne oraz opracowane technologie przewyższają wszystkie wyprodukowane dotychczas samoloty z napędem odrzutowym. Tak ambitny projekt wymagał wyjątkowego, bezkonkurencyjnego napędu nowej generacji, którym niewątpliwie jest silnik FJ33-5A opracowany i wyprodukowany przez Amerykanów z Walled Lake z firmy Williams International. Jest to najbardziej efektywny dwuprzepływowy silnik odrzutowy na świecie. Ciąg silnika wynosi 8,5 kN przy jego masie własnej 130kg.
W zeszłym miesiącu właściciel firmy Williams, Gregg Williams poinformował o wielkim sukcesie – ukończeniu procesu certyfikacyjnego w USA. Silnik otrzymał certyfikat amerykańskiej agencji FAA.

Flaris szykuje się do startu (21.01.2016)

Samolot odrzutowy FLARIS LAR 1 wyposażony w najnowocześniejszy silnik Williams FJ33-5A o masie własnej 120kg, wytwarzający ciąg statyczny 8,2 kN, szykuje się do startu.

Na ukończeniu są prace związane z zabudową silnika na płatowcu. Obecnie trwają próby fabryczne systemu radiowonawigacyjnego G600 firmy Garmin, agregatu elektrohydraulicznego odpowiedzialnego za prawidłowe wypuszczanie podwozia w trybie pracy oraz systemu otwierania podwozia w trybie awaryjnym.

System awaryjny opracowany został w oparciu o hydroakumulator, który gromadzi niezbędną do wypuszczenia, w razie awarii układu zasadniczego, energię ciśnienia oleju. Jest on napełniany automatycznie podczas postoju na płycie lotniska przed startem samolotu zapewniając w 100% wypuszczenie podwozia nawet po zaniku prądu. Samolot został wyposażony również w nowoczesny układ hamulcowy firmy BERINGER posiadający ABS.

Pod koniec lutego specjaliści firmy Metal-Master w asyście specjalistów Williams International przeprowadzą próbny rozruch układu napędowego. Zostaną przeprowadzone testy komputera FADEC wraz z komputerami pokładowymi odpowiadającymi za współpracę podsystemów samolotu. Próbom poddany zostanie układ paliwowy oraz węzeł energetyczny.

Odrzutowy silnik montowany we Flarisie (19.09.2015)

Trwają prace związane z zabudową silnika FJ33-5A na samolocie odrzutowym FLARIS LAR 1.

Podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Paris Air Show w Le Bourget pod Paryżem, producenci samolotu FLARIS LAR 1 podpisali umowę z właścicielem firmy Williams International na dostawę silników najnowszej generacji.

Drugiego dnia targów, 16 czerwca 2015 r., stoisko FLARISA  odwiedzili Greg Williams – właściciel i President Williams International oraz Matt Huff – Vice President Buisness Development Williams International. Podpisali oni umowę z właścicielami i producentami samolotów FLARIS – Sylwią i Rafałem Ładzińskimi na dostawę silników najnowszej generacji FJ33-5A, które zostały przystosowane do zabudowy na samolotach FLARIS LAR 1.

Firma Williams International opracowała dwuprzepływowy silnik odrzutowy nowej generacji, o ciągu 8,2kN, który zapewnia uzyskanie wysokich osiągów odrzutowców FLARIS LAR 1. FJ33-5A jest młodszym bratem silników serii FJ44 ( został on wprost zminiaturyzowany, przeskalowany z serii FJ44). Silniki serii FJ44 przepracowały bezawaryjne 10 mln godzin w locie, dlatego otrzymały dożywotnią gwarancję producenta.

Obecnie firma Metal-Master pracuje nas zabudową silnika Williams FJ33-5A na Flarisie.

Wokalista Iron Maiden planuje współpracę z producentami Flarisa (19.06.2015)

Frontman heavymetalowej grupy Iron Maiden Bruce Dickinson zapowiedział, że chce kupić kilka sztuk samolotów odrzutowych FLARIS LAR 1. Muzyk i producenci odrzutowca planują też kooperację w sprzedaży Flarisów w Wielkiej Brytanii.

Powstały pod Jelenią Górą samolot odrzutowy FLARIS LAR 1 znów podbija serca gości największych na świecie targów lotniczych Paris Air Show. Do grona fanów małego odrzutowca należy frontman heavymetalowej grupy Iron Maiden Bruce Dickinson, który zapowiedział, że chce kupić kilka sztuk tych samolotów.  Muzyk i producenci odrzutowca planują też kooperację w sprzedaży Flarisów w Wielkiej Brytanii.

- Flaris cieszy się, podobnie jak dwa lata temu, olbrzymim zainteresowaniem. Nasze stoisko odwiedza wielu przedstawicieli mediów, biznesu, polityki czy branży lotniczej. Jednym ze zwiedzających, którego zachwycił nasz samolot, był pilot i wokalista Iron Maiden, Bruce Dickinson – mówi Sylwia Ładzińska, producentka odrzutowca.

Muzyk odwiedził stoisko samolotu FLARIS 16. czerwca. Metal-Master (producent odrzutowca)  i wokalista Iron Maiden planują kooperację w sprzedaży Flarisów w Wielkiej Brytanii. Warto podkreślić, że Bruce Dickinson jest od połowy 2012 roku współzałożycielem i właścicielem firmy Cardiff Aviation zajmującej się serwisowaniem samolotów pasażerskich i doświadczonym pilotem o nalocie ponad 10000 godzin. Frontman Iron Maiden wyznał przed kamerami telewizji TVN 24, że oprócz współpracy z Metal Master chce także kupić kilka Flarisów.

FLARIS LAR 1 budzi zainteresowanie ze względu na swoje właściwości i przeznaczenie. Jest alternatywą dla zatłoczonych autostrad i czasochłonnych lotów liniami rejsowymi. Przeznaczony do szybkiego przemieszczania jest nowoczesnym środkiem transportu osobistego. Ma składane skrzydła, startuje tylko z 200 metrowego pasa i można nim latać z turystyczną licencją – jest bowiem bardzo intuicyjny i prosty w pilotażu.  Jest wyjątkowo lekki – waży tylko 700 kg, ale wytrzymały dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych, certyfikowanych preimpregnatów węglowych i jednocześnie szybki – lata z prędkością 700 km/h. Dzięki wyjątkowej, porównywalnej z szybowcem doskonałości aerodynamicznej i jednobryłowemu kadłubowi w kształcie kropli, FLARIS LAR 1 może przy wyłączonym napędzie pokonywać lotem ślizgowym 18 km na każdy kilometr utraty wysokości i znaleźć przygodne lądowisko. To między innymi dlatego podbija świat. A wzbić ma się w powietrze jeszcze w tym roku! Wszyscy zainteresowani będą go zatem mogli kupić w 2016.

Odbywająca się na lotnisku Le Bourget impreza pomieściła w tym roku aż 2400 wystawców. To rekordowa liczba w historii odbywających się od ponad stu lat targów. Od dziś do niedzieli 150 samolotów mogą oglądać wszyscy.

Silnik Williams FJ33-5A będzie napędzał Flarisa! Umowa podpisana (17.06.2015)

Silnik Williams FJ33-5A będzie docelowo napędzał Flarisa. 16 czerwca podpisaliśmy umowę z Williams International.

Dwa lata temu podczas największych targów lotniczych na świecie Interniational Paris Air Show pod Paryżem, niewielki samolot odrzutowy z Polski – FLARIS LAR 1 zachwycił wszystkich zgromadzonych. W tym roku na Paris Air Show została podpisana umowa na dostawy silników do samolotów FLARIS.

Drugiego dnia targów, 16 czerwca 2015 r., stoisko FLARISA  odwiedzili Greg Williams – właściciel i President Williams International oraz Matt Huff – Vice President Buisness Development Williams International. Podpisali oni umowę z właścicielami i producentami samolotów FLARIS – Sylwią i Rafałem Ładzińskimi na dostawę silników najnowszej generacji FJ33-5A, które zostały przystosowane do zabudowy na samolotach FLARIS LAR 1.

Firma Williams International opracowała dwuprzepływowy silnik odrzutowy nowej generacji, o ciągu 8,2kN, który zapewnia uzyskanie wysokich osiągów odrzutowców FLARIS LAR 1. FJ33-5A jest młodszym bratem silników serii FJ44 ( został on wprost zminiaturyzowany, przeskalowany z serii FJ44). Silniki serii FJ44 przepracowały bezawaryjne 10 mln godzin w locie, dlatego otrzymały dożywotnią gwarancję producenta.

- Silnik Williams FJ33-5A będzie docelowo napędzał Flarisa. Po powrocie z Le Bourget wznawiamy próby samolotu. Ma on wystartować jeszcze w tym roku – mówi Rafał Ładziński, dyrektor projektu Flaris i producent odrzutowca.

Flaris w Paryżu (11.06.2015)

Ekspozycje, rozmowy i pokazy lotnicze to stały element jednej z największych i najważniejszych imprez lotniczych na świecie – International Paris Air Show. W tym roku, podobnie jak dwa lata temu, pojawi się na niej odrzutowiec FLARIS LAR 1.

Od 15 do 21 czerwca będzie można go oglądać na paryskim lotnisku Le Bourget.

Podczas jubileuszowych, 50. targów w 2013 roku miała miejsce światowa premiera FLARIS LAR 1, który podbił serca gości z całego świata.

- W tym roku spodziewamy się podobnego sukcesu. Zapraszamy serdecznie wszystkich miłośników lotnictwa i fanów Flarisa na nasze stoisko w nowej odsłonie - mówi Rafał Ładziński, dyrektor projektu i producent odrzutowca.

Samolot  FLARIS LAR 1 będzie można zobaczyć między 15 – 21 czerwca 2015 r. na Międzynarodowym Salonie Lotniczym w Paryżu na lotnisku Le Bourget, stoisko nr B6 / na zewnątrz hali.

Pobierz dokument PDF

Odrzutowiec Flaris na wystawie w Warszawie (17.05.2015)

Konstrukcja odrzutowca FLARIS LAR 1 została pokazana publiczności na zakończonej wczoraj wystawie „Na skrzydłach czasu – ludzie i konstrukcje lotnicze Politechniki Warszawskiej”. Samolot pokazany na Politechnice jest egzemplarzem, który przeszedł badania wytrzymałościowe i został zdemontowany bezpośrednio ze stacji prób statycznych.

Podczas wystawy można było obejrzeć strukturę płatowca oraz najnowocześniejsze, opracowane przez producenta odrzutowca Metal-Master, technologie czyli preimpregnowane struktury węglowe.

Wystawa trwała od 13 do 16 maja br. na Politechnice Warszawskiej.

Kompletny egzemplarz odrzutowca FLARIS LAR 1 będzie można zobaczyć już w czerwcu (od 15 do 21) podczas jednych z najważniejszych targów lotniczych na świecie – International Paris Air Show na lotnisku Le Bourget pod Paryżem.

Można zobaczyć odrzutowiec Flaris (13.05.2015)

Od dziś można oglądać najmniejszy na świecie samolot odrzutowy FLARIS LAR 1. Flarisa będzie można zobaczyć do soboty na Politechnice Warszawskiej. Natomiast w czerwcu zostanie wystawiony podczas jednych z najważniejszych targów lotniczych na świecie – Paris Air Show.

Od dziś można oglądać najmniejszy na świecie samolot odrzutowy FLARIS LAR 1. Flarisa będzie można zobaczyć do soboty na Politechnice Warszawskiej. Natomiast w czerwcu zostanie wystawiony podczas jednych z najważniejszych targów lotniczych na świecie – Paris Air Show.

Na otwartej dziś wystawie “Na skrzydłach czasu – ludzie i konstrukcje lotnicze Politechniki Warszawskiej” będzie można z bliska oglądać prototyp samolotu FLARIS LAR 1. Ekspozycja potrwa do soboty, 16 maja, w Gmachu Głównym Politechniki Warszawskiej, plac Politechniki 1 w Warszawie. Wystawa czynna dziś do godziny 18:00, czwartek-piątek w godz. 9:00-18:00, sobota w godz. 10:00-16:00.

Natomiast od 15 do 21 czerwca samolot będzie można zobaczyć na paryskim lotnisku Le Bourget podczas jednej z największych i najważniejszych imprez lotniczych na świecie – International Paris Air Show.

Dwa lata temu Flaris miał tam światową premierę i podbił serca gości z całego świata. W tym roku spodziewamy się podobnego sukcesu. Zapraszamy wszystkich miłośników lotnictwa i fanów Flarisa na nasze stoisko w nowej odsłonie. Znajdziecie nas na  B6 / na zewnątrz hali –  namawia projektu Flaris, Rafał Ładziński.

Tych, którzy nie będą mogli oglądać Flarisa podczas imprez, zachęcamy do zobaczenia filmu z testów na naszym profilu na Youtubie.

Flaris dolatuje do celu (17.03.2015)

FLARIS LAR 1 wzbije się po raz pierwszy w powietrze już za kilka tygodni! Pierwszym pilotem, który zasiądzie za jego sterami, będzie pilot doświadczalny instruktor mgr inż. Henryk Szkudlarz.

Najmniejszy na świecie samolot FLARIS LAR 1, który powstał w polskiej firmie, wzbije się po raz pierwszy w powietrze już za kilka tygodni! Pierwszym pilotem, który zasiądzie za jego sterami, będzie  pilot doświadczalny instruktor mgr inż. Henryk Szkudlarz. Flaris wystartuje z lotniska w Bydgoszczy, gdzie obecnie przechodzi testy naziemne.

W Podgórzynie koło Jeleniej Góry powstał najmniejszy na świecie, kilkuosobowy  samolot odrzutowy o bardzo lekkiej, kompozytowej konstrukcji  w kształcie kropli. Nazywa się FLARIS LAR 1 i będzie mógł startować oraz lądować nawet na bardzo małych lotniskach trawiastych. Odrzutowiec został zaprojektowany do celów cywilnych, ale jego osiągi sprawiają, że maszyna może znaleźć  liczne zastosowania wojskowe.  Między innymi jako samolot kurierski  dla kadry dowódczej, prowadzenia łączności i rozpoznania czy też  szkolenia podstawowego i zaawansowanego  w zakresie najnowszej nawigacji lotniczej. W planach jest także budowa  wersji bezzałogowej  samolotu LAR 1 Bis dla potrzeb rozpoznania. Osiągi samolotu  umożliwią wykorzystanie  go w kategorii HALE.

Obecnie trwają testy naziemne odrzutowca – kołowania i rozbiegi. Ale już za kilka tygodni producent Flarisa firma METAL-MASTER planuje oblot samolotu.

Wielu sympatyków naszego samolotu pyta o możliwość obserwacji jego pierwszego lotu. Przewidujemy jednak pokaz Flarisa w powietrzu dopiero po pierwszej serii lotów testowych – zapowiada Rafał Ładziński, pomysłodawca i producent odrzutowca.

Dziękujemy jednocześnie za wszystkie słowa wsparcia, jakie licznie otrzymujemy. To również dzięki naszym fanom, po sześciu latach wytężonej pracy, Flaris wzbije się w powietrze – dodaje dyrektor projektu Flaris, Rafał Ładziński.

 

Odrzutowiec Flaris Lar 1 coraz bliżej startu (23.02.2015)

Badania wytrzymałościowe samolotu FLARIS LAR 1 dobiegają już końca. Kolejnym krokiem będzie pierwszy lot odrzutowca. Z produkcją ruszamy w przyszłym roku

Badania wytrzymałościowe samolotu FLARIS LAR 1 dobiegają już końca. Prace badawcze prowadzone są w laboratorium Wojskowej Akademii Technicznej równolegle z próbami systemów odrzutowca na lotnisku. To już ostatnie testy naziemne. Kolejnym krokiem będzie pierwszy lot odrzutowca.

Dwa tygodnie temu samolot FLARIS LAR 1 został przebazowany do Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 w Bydgoszczy. Specjaliści firm FLARIS i Metal-Master prowadzą tam kolejne próby systemów samolotu. Pod lupę została wzięta automatyka zespołu napędowego, układu paliwowego, układu hydraulicznego oraz nawigacji. Zespół pilotów doświadczalnych pod kierownictwem inż. Pilota Henryka Szkudlarza wraz z zespołem mechaników WZL2 przeprowadza tam prace końcowe, w tym wyważenie i niwelacje samolotu.

– Z produkcją ruszamy w przyszłym roku. Kolejnym krokiem, po testach w locie, będzie więc zdobycie wymaganych certyfikatów – mówi konstruktor Flarisa i dyrektor projektu Rafał Ładziński.

Odrzutowiec powstał w firmie Metal-Master, producenta maszyn i urządzeń technologicznych dla przemysłu samochodowego. Flarisy będą produkowane z wykorzystaniem dotychczasowych doświadczeń w automatyzacji procesów oraz najnowszych technik wytwarzania.

- Uważam, że w najbliższych dwóch, trzech dekadach przemysł lotniczy zostanie opanowany przez światowych liderów motoryzacji, których obecne rozwiązania często przewyższają te z przemysłu lotniczego. Już dziś na zachodzie Europy powstaje nowy przemysł zajmujący się implementacją technologii samochodowych w przemyśle lotniczym. To tam, na styku nauki, liderów przemysłu lotniczego i samochodowego powstają nowe branże – wyjaśnia kierownik zespołu BR Rafał Ładziński.

 

Trwają testy odrzutowca FLARIS LAR 1. Kabina pilota gotowa do lotu (7.11.2014)

Trwają ostateczne prace nad podwoziem odrzutowca FLARIS LAR 1. Natomiast kabina pilota przeszła pomyślnie testy i jest już w pełni przygotowana do lotów testowych.

Trwają ostateczne prace nad podwoziem odrzutowca FLARIS LAR 1. Natomiast kabina pilota przeszła pomyślnie testy i jest już w pełni przygotowana do lotów testowych. Zakończyły się także próby rezonansowe samolotu oraz testy systemu hydraulicznego. Po zakończeniu wszystkich badań naziemnych, odrzutowiec obędzie swój pierwszy lot.

Na potrzeby lotów testowych zainstalowane zostało dodatkowe wyposażenie w kokpicie, między innymi dodatkowy panel EFIS (Electronic Flight Instrument System) oraz sprzęt do rejestracji parametrów lotu.  Przetestowane zostało także podwozie odrzutowca FLARIS LAR 1. Między czujniki zbliżeniowe, które odpowiadają za prawidłową sygnalizację położenia podwozia na panelu wielofunkcyjnym w kabinie pilota.

Zakończyły się również próby rezonansowe samolotu. Odbywały się w sierpniu tego roku, w fabryce producenta – firmie Metal-Master. Grupa najlepszych polskich specjalistów Instytutu Lotnictwa w Warszawie prowadziła badania z wykorzystaniem mobilnej aparatury badawczej, w skład której weszły wzbudniki firmy PRODERA oraz system pomiarowy firmy LMS.

- Po konsultacji z Urzędem Lotnictwa Cywilnego postanowiliśmy przeprowadzić badania rezonansowe jeszcze przed pierwszym lotem samolotu. Zostało to podyktowane bardzo dużą prędkością przelotową odrzutowca – 700 km/h, jego niską masą startową, właściwościami szybowcowymi i nietypową konfiguracją płatowca – wyjaśnił Rafał Ładziński, szef projektu i B+R FLARIS. – Wspólnie z naukowcami ILOT przystosowaliśmy naszą stację prób statycznych do prowadzenia badań rezonansowych, którym poddany został kompletny samolot w konfiguracji ze schowanym podwoziem, lecz bez paliwa (ze względów bezpieczeństwa) – dodaje.

Natomiast w maju został przetestowany system hydrauliczny FLARIS LAR 1.  Na potrzeby badań zaprojektowano specjalną konstrukcję „iron bird”. Odzwierciedlała ona rzeczywiste rozmieszczenie systemów samolotu.

Polski odrzutowiec lotniczym orłem (1.05.2014)

Trójstronna Nagroda Innowacji 2013-2014 i Lotnicze Orły 2013 – rodzimy odrzutowiec FLARIS LAR 1 zdobywa kolejne nagrody. Unikatowy w skali światowej produkt po raz kolejny zachwyca nie tylko znawców lotnictwa, ale także internautów.

Trójstronna Nagroda Innowacji 2013-2014 i Lotnicze Orły 2013 – rodzimy odrzutowiec FLARIS LAR 1 zdobywa kolejne nagrody. Unikatowy w skali światowej produkt po raz kolejny zachwyca nie tylko znawców lotnictwa, ale także internautów.

Kwiecień tego roku znów obfitował w wyrazy uznania dla małego i niezwykle lekkiego samolotu odrzutowego, który powstał w firmie Metal-Master pod Jelenią Górą. „Maluch” jest unikatowy w skali światowej – łączy bowiem cechy odrzutowca i szybowca, dzięki czemu jest zarówno szybki, jak i bezpieczny, może startować niemal z dowolnego miejsca (wystarczy tylko 200 m pasa trawiastego) i dolecieć blisko celu. Jest tani w eksploatacji, ekologiczny, a do tego łatwy w użytkowaniu. Może więc go prowadzić pilot – amator. To wszystko sprawia, że FLARIS LAR 1 tworzy nową kategorię w komunikacji i zachwyca świat.

Międzynarodowi eksperci przyznali mu 1 miejsce i Trójstronną Nagrodę Innowacji 2013-2014, Euroregion Neisse – Nisa – Nysa w kategorii BEST INNOVATION (Najlepsza Innowacja). FLARIS LAR 1 został również uznany za przykład dobrej praktyki. Nagroda stanowi wyraz publicznego uznania dla wybitnych sukcesów średnich przedsiębiorstw w rozwijaniu i wprowadzaniu nowych technologii oraz dla transgranicznej współpracy w trójkącie państw: Niemcy, Polska i Czechy. Jury brało pod uwagę m.in. stopień innowacyjności, zrealizowane zgłoszenia patentowe, wielkość złożonych zamówień, zapewnienie nowych miejsc pracy w przedsiębiorstwie oraz zastosowanie europejskich standardów ekologicznych i standardów jakości.

Odrzutowiec FLARIS LAR 1 zajął także 1 miejsce w plebiscycie Lotnicze Orły 2013 w kategorii Produkt Roku. Został doceniony przez Komisję Plebiscytu oraz Internautów, którzy oddali na niego najwięcej głosów na portalu lotniczapolska.pl.

Nowy odrzutowiec szykuje się do startu (7.03.2014)

FLARIS LAR 1 przeszedł pomyślnie kolejne testy. To następny krok zbliżający go do pierwszego lotu.

FLARIS LAR 1, jedyny na świecie wyjątkowo lekki samolot odrzutowy o właściwościach szybowca, przeszedł pomyślnie kolejne testy. To następny krok zbliżający go do pierwszego lotu. Odrzutowiec ma wzbić się w powietrze jeszcze w tym roku.

Samolot odrzutowy FLARIS LAR 1 został poddany w tym roku badaniom:

  • sztywności lotki na skręcanie,
  • sztywności steru kierunku na skręcanie,
  • sztywności usterzenia poziomego na skręcanie,
  • sztywności mechanizmu sterowania sterem wysokości.

Badania zostały przeprowadzone w laboratorium Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie. To kolejne udane testy. Samolot przeszedł niedawno również badania wytrzymałościowe skrzydła oraz badania podwozia głównego.

- Jestem bardzo zadowolony z wyników testów, bo potwierdziły po raz kolejny nasze założenia. Jesteśmy spokojni o to, że samolot będzie niezawodny w użytkowaniu – nie kryje dumy Rafał Ładziński, dyrektor projektu Flaris i producent odrzutowca.

Dzięki zastosowanym innowacjom, FLARIS LAR 1 jest wybitnie lekki, ale jednocześnie bezpieczny i wytrzymały. Masa startowa samolotu to zaledwie 1500 kg, co czyni go prawie o połowę lżejszym od najbardziej zbliżonych konkurencyjnych konstrukcji. Konstrukcja całego samolotu została wykonana w całości  z certyfikowanych preimpregnatów węglowych.

Producenci odrzutowca Liderami Przedsiębiorczości 2013 (6.12.2013)

Producent samolotu odrzutowego FLARIS LAR 1, firma Metal-Master, została tegorocznym laureatem konkursu "Lider Przedsiębiorczości 2013".

Rozdano statuetki Liderom Przedsiębiorczości 2013. Firma Metal-Master, producent samolotu odrzutowego FLARIS LAR 1 została tegorocznym laureatem.

Podczas piątkowej konferencji w siedzibie Warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych (GPW) właściciele zwycięskiej firmy, Sylwia i Rafał Ładzińscy odebrali prestiżową nagrodę z rąk Edwarda Tomasza Połaskiego – prezesa Fundacji Małych i Średnich Przedsiębiorstw (MSP) i Przewodniczącego Kapituły „Lider Przedsiębiorczości Roku 2013” oraz Pawła Graniewskiego – Wiceprezesa Zarządu GPW.

- Nasz samolot powstał w odpowiedzi na konieczność szybkiego podróżowania. Dlatego skonstruowaliśmy szybki, lekki i niedrogi samolot. Chcieliśmy, aby startował prawie „spod domu” i lądował na niewielkich lotniskach, jak najbliżej celu podróży. Ponieważ posiadamy zaplecze konstrukcyjno-technologiczne, mogliśmy opracować idealny samolot. Jestem przekonana, że zbudowaliśmy środek transportu na miarę XXI wieku  – mówi Sylwia Ładzińska, współwłaścicielka Metal-Master.

Patronat honorowy nad tegoroczną edycją Konkursu objął Bronisław Komorowski. Prezydent skierował do uczestników konferencji  i Laureatów Konkursu przesłanie, które w jego imieniu odczytał Olgierd Dziekoński – sekretarz Stanu z Kancelarii Prezydenta RP.

Tytuł „Lider Przedsiębiorczości Roku” nadawany jest szczególnie innowacyjnym i dynamicznym firmom oraz osobom i instytucjom wspierającym przedsiębiorczość. Wyróżnienie otrzymują wyłącznie najlepsi z najlepszych – corocznie Liderami Przedsiębiorczości zostaje jedynie kilkanaście firm.

Konkurs organizowany jest przez Fundację MSP oraz Mazowiecką Izbę Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Warszawie od 1994 roku.

Zbadano skrzydło innowacyjnego Flarisa (26.11.2013)

Skrzydła FLARIS LAR 1, które stanowią jeden z elementów wyróżniających samolot na rynku, przeszły pomyślnie badania wytrzymałościowe.

W Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie przeprowadzono badania wytrzymałościowe skrzydła samolotu odrzutowego FLARIS LAR 1.  – Testy zakończyły się pomyślnie – potwierdza Rafał Ładziński, właściciel Metal-Master, która wykonała odrzutowiec.

Kompozytowa struktura skrzydła samolotu FLARIS LAR 1 poddana została obciążeniom statycznym do 100%. Podczas statycznej próby wytrzymałościowej pomiary odkształceń i przemieszczeń w wybranych punktach potwierdziły założenia konstruktorów odrzutowca.

Pomyślny wynik testów jest tym ważniejszy, że skrzydła FLARISA stanowią jeden z elementów wyróżniających samolot na rynku. Rafał Ładziński nie kryje swojej satysfakcji –  projektując niezwykle lekką strukturę skrzydeł zachowaliśmy wszystkie normy bezpieczeństwa. Skrzydła naszego odrzutowca nie tylko zapewniają dobre osiągi samolotu, ale są demontowalne. Umożliwi to łatwe transportowanie i hangarowanie FLARISA.

Konstrukcja całego samolotu została wykonana w całości w najnowszych technologiach z certyfikowanych preimpregnatów węglowych. Dzięki zastosowanym innowacjom, FLARIS LAR 1 jest wybitnie lekki, ale jednocześnie bezpieczny i wytrzymały. Masa startowa samolotu to zaledwie 1500 kg, co czyni go prawie o połowę lżejszym od najbardziej zbliżonych konkurencyjnych konstrukcji.

Lotniczy awans Polski (02.10.2013)

Polska została wybrana do Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Podczas Zgromadzenia ICAO sukces odniósł także polski odrzutowiec FLARIS LAR 1.

1 października 2013 r., po raz pierwszy w historii, Polska została wybrana do Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) – najważniejszej organizacji lotniczej na świecie. Podczas kanadyjskiego Zgromadzenia ICAO z powodzeniem zaprezentowali się także producenci polskiego odrzutowca FLARIS LAR 1.

Na 38. Sesji Zgromadzenia ICAO w Montrealu, delegaci ze 191 krajów członkowskich decydowali o wyborze 36 przedstawicieli do Rady Zgromadzenia. Polska, którą reprezentował Piotr Ołowski, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, została wybrana głosami 147 krajów. Przez najbliższe 3 lata nasz kraj będzie w Radzie reprezentować Europę Środkowo – Wschodnią. Stałym przedstawicielem w siedzibie ICAO została dr Małgorzata Polkowska, ekspert prawa lotniczego i wykładowca akademicki na polskich oraz zagranicznych uczelniach, od 11 lat związana z Urzędem Lotnictwa Cywilnego.

Sesji w Montrealu towarzyszyły imprezy i prezentacje organizowane przez delegacje. W skład polskiej delegacji weszli m.in. Sylwia i Rafał Ładzińscy – pomysłodawcy i producenci nowatorskiego w skali światowej, dyspozycyjnego odrzutowca FLARIS LAR 1. Przedstawiony przez nich model samolotu wzbudził wielkie zainteresowanie i będzie na stałe eksponowany w siedzibie organizacji.

- To kolejna, po francuskim debiucie podczas Paris Air Show, prezentacja naszego odrzutowca na forum międzynarodowym. Zaproszenie do Montrealu to wyjątkowe wyróżnienie, FLARIS znowu wzbudził dużo pozytywnych reakcji – co ważniejsze, wśród osób, które reprezentują branżę lotniczą  – mówi Rafał Ładziński, współkonstruktor i producent samolotu FLARIS.

Powołana w 1944 roku na mocy konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ang. International Civil Aviation Organization, ICAO) jest odpowiedzialna za opracowywanie i wdrażanie międzynarodowych przepisów regulujących bezpieczeństwo ruchu lotniczego i ekonomię transportu lotniczego. Wybór  Polski do Rady Zgromadzenia ICAO oznacza zwiększenie rangi naszego kraju w międzynarodowej  społeczności lotniczej oraz szansę na skuteczną reprezentację polskiego przemysłu lotniczego na globalnym rynku.

Polski odrzutowiec podbił lotniczy świat (24.06.2013)

Światowa premiera polskiego samolotu odrzutowego FLARIS LAR 1 podczas 50. International Paris Air Show Le Bourget zakończyła się wielkim sukcesem.

Podczas zakończonych właśnie, jubileuszowych 50. International Paris Air Show Le Bourget, odbyła się światowa premiera polskiego samolotu odrzutowego FLARIS LAR 1.

- Nasze stoisko odwiedziła ogromna liczba gości zainteresowanych zakupem – zarówno osób prywatnych jak i instytucji – mówi Rafał Ładziński, kierownik zespołu badawczo-rozwojowego, dyrektor projektu Flaris i współwłaściciel firmy Metal-Master, która wykonała odrzutowiec  – Jesteśmy bardzo zadowoleni z ogromnego zainteresowania Flarisem. Chcielibyśmy także podziękować za duże wsparcie i ciepłe słowa, jakie otrzymujemy.

Samolot pomyślnie przeszedł już próby naziemne. Do pierwszego lotu FLARIS LAR 1 wystartuje jeszcze w tym roku. – Z produkcją chcemy ruszyć w przyszłym roku. Zaczniemy od 10 sztuk rocznie. Potem będzie to kilkadziesiąt egzemplarzy – informuje Rafał Ładziński.

W przyszłym roku planowane jest certyfikowanie pierwszych dwóch samolotów w kategorii S1 specjalny a za 3 lata certyfikacja wg EASA i FAA. Sprzedaż samolotu ma zostać uruchomiona w przyszłym roku, w kategorii S1.

FLARIS LAR 1 jest pierwszym na świecie biznesowo-rodzinnym odrzutowcem, który został wykonany w najnowszych technologiach preimpregnatów węglowych. Dzięki zastosowanym innowacjom powstała wybitnie lekka, a jednocześnie wytrzymała konstrukcja.

FLARIS LAR 1 to bezkonkurencyjny w skali globalnej ultralekki odrzutowiec, który już wkrótce ma szansę stać się nową wizytówką polskiej lotniczej myśli konstruktorskiej. Ten bezkompromisowy środek transportu i bezkonkurencyjny w globalnej skali produkt ma szansę stać się polskim hitem eksportowym.

–  Przewagą naszego projektu jest innowacyjność. FLARIS LAR 1 to konstrukcja nowatorska w skali światowej. Nie ma obecnie na rynku takiego samolotu – podkreśla Rafał Ładziński.

Podczas 50. International Paris Air Show Le Bourget stoisko Flaris Lar 1 odwiedził m.in. Tomasz Orłowski – Ambasador Polski we Francji i Księstwie Monako, Wiceminister Obrony Narodowej Generał Waldemar Henryk Skrzypczak, posłowie: Waldemar Jan Sługocki, Jerzy Materna, Adam Krzysztof Kępiński, Piotr Paweł Ołowski – prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego i poseł na Sejm, prof. dr hab. inż. Krzysztof Jan Kurzydłowski – Dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, przedstawiciele Ambasady Kanadyjskiej i inni.

50. International Paris Air Show trwało od 17 do 23 czerwca 2013 r.

Do pobrania

Zdjęcia