Slide background

Najczęstsze pytania | FAQ

CENA I PŁATNOŚĆ

Cena samolotu wynosi około 1,5 mln €. Od stycznie 2018 roku planujemy prowadzić zapisy na samolot. Do tego czasu zostanie ustalony schemat płatności.

PIERWSZE DOSTAWY

Jako tzw. samoloty “specjalne”/ “eksperimental” pierwsze dostawy spodziewane są pod koniec 2018 roku. Samoloty z certyfikatem typu EASA CS 23 planujemy dostarczać po roku 2020.

CERTYFIKACJA

Pierwsze Samoloty FLARIS LAR 1 będą dostarczone w kategorii “specjalny” / „experimental”:

POLSKA – spodziewamy się, iż samolot uzyska dopuszczenie w kategorii S1 specjalny w roku 2018. Oczywiście kolejnym krokiem będzie ubieganie się o certyfikat EASA CS 23 (po 2018 r.).

EUROPA – pierwsze samoloty będą dostarczone w kategorii „experimental”, zgodnie z zamówieniami i ograniczeniami danego państwa.

AMERYKA – pierwsze samoloty będą dostarczone również w kategorii „experimental”.  Oczywiście, celem jest certyfikacja  FAR 23.

AZJA i pozostałe rejony – dostawy w zależności od  zapotrzebowania, lokalnych certyfikacji i podpisanych umów.

OGRANICZENIA W LOCIE SAMOLOTÓW KLASY „SPECJALNY”

Samoloty w kategorii “experimental’ poddane  są oczywiście pewnym restrykcjom, zależnie od kraju rejestracji. Dotyczy to również dostępu do przestrzeni powietrznej, jednak nie ma problemu by taką np. okresową zgodę uzyskać.

SERWIS

Jesteśmy w trakcie obliczeń. Wiadomo, że planujemy powstanie przynajmniej kilku punktów serwisowych w samej Europie, jak i poza nią.

TRANSPORT NA PRZYCZEPIE

Samolot po zdemontowaniu skrzydeł będzie można transportować na przyczepie. Dla tego celu konieczne będzie również  zdemontowanie części ogonowej. Według naszych inżynierów potrzeba na to około 20min.

OSIĄGI

Ogólne osiągi są zaprezentowane na naszej stronie internetowej. Tu również, zanim zaprezentujemy dokładniejsze dane, chcemy poczekać na loty testowe. Rozważamy użycie różnych silników – będzie to miało wpływ również na osiągi.

WYPOSAŻENIE OPCJONALNE – AVIONIKA

Pracujemy nad listą. Ostateczna wersja będzie gotowa w niedalekiej przyszłości. Wiele elementów znajdzie się zapewne w wyposażeniu standardowym (między innymi 3-osiowy autopilot), niektóre natomiast będą dostępne za dopłatą.

WYPOSAŻENIE OPCJONALNE – KABINA

Będziemy współpracować  z naszymi klientami w zakresie ich potrzeb, jednak z uwzględnieniem możliwości samolotu, dostępnego miejsca i racjonalności pomysłów.

CZY JEST DOSTĘPNA JAKAŚ PUBLIKACJA DOTYCZĄCA PROCEDUR W LOCIE SAMOLOTU?

Jeszcze trochę za wcześnie. Jako że samolot jest jeszcze ciągle przed pierwszym lotem, procedury nie zostały ustanowione. Wkrótce zostanie wydany biuletyn dla przyszłych użytkowników i pilotów. Będzie on uaktualniany wraz z postępem prac.

CZY SAMOLOT POSIADA SYSTEM NAPROWADZANIA PODCZAS NIESPRZYJAJĄCYCH WARUNKÓW ATMOSFERYCZNYCH?

Samolot jest wyposażony w nowoczesną nawigację opartą o Garmin’a 620. W tym zawiera się system ILS, który jest oczywiście do wykorzystania na lotniskach wyposażonych w ILSa. Samolot przewidziany jest do pełnych lotów IFR.

CZY SAMOLOT BĘDZIE NADAWAŁ SIĘ NA POWIETRZNĄ TAKSÓWKĘ LUB LOTY WYNAJĘTE (CHARTEROWE)?

Nie. Jako samolot jednosilnikowy niestety – zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami – nie otrzyma certyfikacji pozwalającej na takie zastosowanie. Jednak samolot pozostaje w pełni zdolny do zastosowań prywatnych, firmowych,  transportu korporacyjnego, leasingu, korzystania w systemie częściowej własności, etc.

CZY WAGA SAMOLOTU SPEŁNIA WYMAGANIA KATEGORII „ULTRALIGHT”?

Nie. Planowane  MTOW  samolotu wynosu 1500Kg (około 3300lb).

CZY MOŻNA ODWIEDZIĆ WASZĄ FABRYKĘ?

W tym momencie jesteśmy pochłonięci przygotowaniami do oblotu. Oznacza to, że obydwa prototypy biorą udział w testach i / lub mają instalowane systemy. W chwili obecnej nie dysponujemy jeszcze pełnowymiarową makietą; w Paryżu przedstawiliśmy jeden z naszych prototypów. Dlatego też doceniamy zainteresowanie, ale wizyty gości przewidujemy dopiero po otwarciu salonu sprzedażowego.

CZY BĘDZIE MOŻLIWOŚĆ OBSERWACJI PIERWSZEGO LOTU TESTOWEGO?

Pierwszy lot zależny jest od wielu czynników, w tym pogody. Dlatego nie ma pewności co do jego daty. Przewidujemy pokaz dopiero po pierwszej serii lotów testowych.